Kiütéssel győzött a Millió dolláros bébi
Onozó Róbert 2005.02.28. 06:55
Véget ért a 77. Oscar-gála Los Angelesben. Öt menetben győzedelmeskedett Martin Scorsese Aviátorja, de a bajnok mégis a Millió dolláros bébi, amely rendezőjének Clint Eastwoodnak és két szereplőjének Hilary Swanknek és Morgan Freemannek is Oscart hozott. Tisztelettel adózott még a díjkiosztó Ray Charles és Katherine Hepburn emlékének, a külföldi győztes pedig újra Spanyolország.
Az idei átadó látványos újításokkal készült visszahódítani az elpártolt nézőket, köztük a legjelentősebb, hogy a Billy Crystal - Whoopie Goldberg - Steve Martin trió rotációja helyett a fiatal, nagydumás Chris Rock szédítette a közönséget. A szabadszájú műsorvezető esetében a csatornának kapóra is jött a Janet Jackson tavalyi mellvillantásának köszönhetően bevezetett pár másodperccel késleltetett közvetítés, bár a komikus meglepően visszafogott showt produkált. Rock bevezetőjében megkapta a magáét Bush elnök, Halle Berry, Jude Law és a színesbőrű színészekkel készített gagyi filmek is.
Ami a színesbőrű színészeket illeti, a jelölések idén rekordot döntöttek, hiszen négy afroamerikai művészért is lehetett izgulni (Jamie Foxxért duplán, Sophie Okonedo, Don Cheadle, Morgan Freeman). A veteránnak számító Freeman korán megnyugodhatott, hiszen negyedik jelölése végre díjra vált - az álló ováció épp annyira szólt a Millió dolláros bébi-t övező imádatnak, mint Morgan olyan korábbi díjazatlanul maradt alakításainak, mint A remény rabjai, vagy a Hetedik. Az Oscart szereplőtársa a szintén briliáns Betty nővér-ből, a tavalyi legjobb női epizódszereplő (Hideghegy) Rennee Zellweger nyújtotta át.
A mellékszereplők között nem született meglepetés, hiába szurkoltak sokan a Kerülőutak (Thomas Haden Church, Virginia Madsen) és a Közelebb (Clive Owen, Natalie Portman) kettőseinek, az Aviátor és a Millió dolláros bébi dominanciája itt is érvényesült. Morgan Freemanhez hasonlóan Cate Blanchettnek is régóta kijárt a szobrocska, Erzsébet királynő helyett végül Katherine Hepburn megformálása hozott neki szerencsét, aki így közvetetetten az ötödik alkalommal lett Oscar kegyeltje (hiszen a legendás színésznő rekordtartó: négy alkalommal nyerte el a legjobb színésznőnek járó kitüntetést). Blanchett - aki szerintünk az est nem hivatalos szépségkirálynője is - köszönőbeszéde végén megjegyezte azt is, hogy reméli, a fia egy napon majd feleségül veszi Scorsese lányát.
Scorsese mestert pedig sokáig nem kellett félteni, hiszen az Aviátor tarolt a technikai kategóriákban is, a legjobb vágás elnyerésével pedig behúzta az első súlyos balegyenest Eastwood bébijének. Bár Thelma Schoonmaker használhatta volna szaporábban is azt a bizonyos vágóollót, úgy néz ki, az Akadémia tagjai talán mégis végignézték a háromórás eposzt. Izgalmasnak ígérkezett a legjobb adaptált forgatókönyv díja, de nem meglepetés, hogy a kiváló Kerülőutak alkotóinak száját ezzel a díjjal tömték be ma estére.
Sidney Lumet életműdíja, a legjobb rövidfilmeknek járó kitüntetések és a beépített Beyonce koncert kiváló alkalmat nyújtottak a kávészünetre, az izgalom pedig tovább fokozódott a legfontosabb díjak közeledtével. Nem hiába reménykedtünk az Egy csodálatos elme örök ragyogása győzelmében a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában, bár ezen kívül nem sok kiadósabb meglepetést tartogatott a díjátadó további része.
Egy pihenős óra után Prince véget vetett a Beyoncé-túladagolásnak és átadta a legjobb filmdal díját A motoros naplója zeneszerzőjének, aki valószínűleg nem volt megelégedve Antonio Banderas és Carlos Santana interpretációjával, és maga is dalra fakadt az Oscarral a kezében. Scorsese végre a kezében tarthatott egy Oscart, amelyet - ahelyett hogy gyorsan elszaladt volna vele - továbbadott a humanitárius díj nyertesének.
Sean Penn idén is leküzdötte Oscar-undorát, gyorsan megvédte a házigazda által támadott Jude Lawt (együtt szerepelnek hamarosan az All The King's Men adaptációjában), majd bemutatta az idei igen szoros női mezőnyt.
Magyarország sajnos nem tűzhet a mellére idén közvetetten sem Oscar-díjat, hiszen Szabó István Arany Glóbusszal kitüntetett dívájának, Annette Beningnek a szuflája nem tartott ki az Oscarig. Ami harmadszorra sem jött össze Beningnek és negyedszerre sem Kate Winsletnek, az sikerült viszont ismét Hilary Swanknek. Az Akadémia tényleg nagyon nagyon szerette őt, hiszen 5 évvel előző diadala után újra a 30 éves színésznőt jutalmazta A millió dolláros bébi főszerepéért. Szegény elesett karakter - pipa, a semmiből az élre tör - pipa, déli akcentus - pipa, figyelemreméltó testi átváltozás - pipa és a film utolsó harmadának szentimentális csavarja (amit most nem lövünk le), de - pipa. Szóval győzelme a szokásos Oscar-ismérvek fényében annyira nem meglepetés.
Biztosnak tűnt az is, hogy a 19. alkalommal jelölt Spanyolország a külföldi filmek versenyében negyedszerre is diadalmaskodik, 6 évvel Almodóvar Oscar-díja után Alejandro Amenebár nevét memorizálhatja a nemzetközi filmvilág. A Nyisd ki a szemed! és a Más-világ rendezőjének drámája a kegyes halálról mutat némi hasonlóságot a Millió dolláros bébi tematikájával, de ez nem vált hátrányára az idegen nyelvű kategóriában. A friss Oscar-díjas A belső tenger szerdán látható a Filmklub műsorán.
Hónapok óta garantált volt Jamie Foxx díjazása is Ray Charles megformálásáért, nem is lett másképp, az est egyik leginkább magával ragadó köszönőbeszédét is várták tőle, amellyel szintén nem okozott csalódást.
Csalódás leginkább Martin Scorseset érhette, ő viszont hozzá van már szokva. Most vagy soha - jósolták sokan, és a Millió dolláros bébi óriási véghajrájának köszönhetően Marty legfeljebb egy életműdíjra számíthat a közeljövőben. Ötödik alkalommal kénytelen vesztesként távozni a Taxisofőr és a Dühöngő bika rendezője, de az izzadtságszagú kampány sikertelenségéhez hozzátartozik, hogy az Aviátor messze nem képviseli az említett korai filmjeinek színvonalát, míg a 75 éves Eastwood filmjei egyre jobbak és a Millió dolláros bébi egy sokkal egyenletesebb és lenyűgözőbb rendezői teljesítmény.
Clint Eastwood, aki sokoldalúságával és kitartásával szinte maga az Oscar-szobor megtestesítője, idén másodjára vihette haza a díjat 12 évvel a Nincs bocsánat sikere után. Ezek után már senkit sem ért meglepetésként, hogy a több hónapos Oscar-bokszmeccs leszámolásának végén is a Bébi karja lendült a magasba, mint 2004 legjobb filmje.
A nyertesek teljes listája:
Legjobb férfi mellékszereplő: Morgan Freeman (Millió dolláros bébi)
Legjobb díszlet: Aviátor
Legjobb animációs film: A hihetetlen család
Legjobb smink: Lemony Snicket - A balszerencse áradása
Legjobb női mellékszereplő: Cate Blanchett (Aviátor)
Legjobb jelmez: Aviátor
Legjobb dokumentumfilm: Born Into Brothels
Legjobb vágás: Aviátor
Legjobb adaptált forgatókönyv: Kerülőutak
Legjobb vizuális effektusok: Pókember 2
Életműdíj: Sidney Lumet
Legjobb rövidfilm: Wasp
Legjobb animációs rövidfilm: Ryan
Legjobb operatőr: Robert Richardson (Aviátor)
Legjobb hang: Pókember 2
Legjobb hangvágás: A hihetetlen család
Legjobb rövid dokumentumfilm: Mighty Times: The Children's March
Legjobb eredeti filmzene: Én, Pán Péter
Legjobb betétdal: "Al Otro Lado Del Ríó" (Che Guevara - A motoros naplója)
Legjobb színésznő: Hillary Swank (Millió dolláros bébi)
Legjobb külföldi film: A belső tenger (Spanyolország)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Egy makulátlan elme örök ragyogása
Legjobb színész: Jamie Foxx (Ray)
Legjobb rendező: Clint Eastwood (Millió dolláros bébi)
Legjobb film: Millió dolláros bébi
[origo]
|